به گزارش «خودروشناس»، اگرچه بی ام و روسیه بهطور رسمی واردکنندهی تحت لیسانس این خودروساز آلمانی است اما تمامی بی ام و های بازار روسیه در آلمان تولید نمیشوند. تعداد نامشخصی از این خودروها در کارخانهی آوتوتور روسیه در مرکز کالینینگراد تولید ساخته میشوند. در این سایت حتی یک کارمند آلمانی یا مسئول بی ام و برای بررسی استانداردهای کیفیت تولید محصولات این شرکت وجود ندارد.
اگرچه بی ام و روسیه در حال خرید خودروهای تولید آلمان با دو سال گارانتی است اما از طرف دیگر خودروهای تولیدی سایت روسیه را نیز میخرد. اگرچه این بی ام و های تولید روسیه ظاهراً مشابه مدلهای تولید آلمان هستند اما بدون گارانتی سازنده عرضه میشوند. هر دو مدل تولید آلمان و روسیه اگرچه در یک کارخانه تولید نشدهاند اما روانهی نمایندگیهای بی ام و در روسیه میشوند.

این داستان اولین بار به لطف افشاگری یک وکیل روسی به نام اندری پودشیوالف در رسانهها مطرح شده است. او در رسانههای اجتماعی به سرگذشت یک مشتری اشاره میکند که یک دستگاه بی ام و سری 3 صفرکیلومتر (320d) را از نمایندگی رسمی بی ام و در مسکو خریده است. اندکی پس از خرید بوده که این خودرو به خاطر مشکل پیشرانه که در جریان سفر به گرجستان رخ داده از کار افتاده است. خودرو به نمایندگی بی ام و در گرجستان برده میشود تا کارهای مربوط به گارانتی و رفع ایراد انجام شود اما آنجا مشخص میشود که خبری از تعمیرات مربوط به گارانتی نخواهد بود. او پاسخی از نمایندگی دریافت نکرده و سپس اندری پودشیوالف را به خاطر احقاق حق خود استخدام کرده است.
این وکیل روسی فهمیده که کارخانهی کالینینگراد به تولید محصولات بی ام و بدون گارانتی مشغول است و بی ام و روسیه نیز که واردکننده رسمی میباشد گارانتی معتبر برای این خودروها را در نظر نگرفته است. حتی نمایندگی رسمی بی ام و در مسکو نیز محصولات تولید کالینینگراد را کاملاً نادیده گرفته که احتمالاً دلیل این کار کیفیت ساخت ضعیف این خودروها میباشد.
خبر خوب اینکه سری 3 یاد شده سرانجام تعمیر شده که احتمالاً دلیل آن نیز اقدامات قانونی بوده است. البته مشخص نیست که هزینهای هم پرداخت شده یا خیر؛ اما امروز و 8 ماه پس از اولین خراب شدن، این خودروی سری 3 همچنان در نمایندگی و به خاطر دلایل نامعلومی زمینگیر شده است. خب سؤال اصلی این است: چه کسی مسئول تائید کیفیت بی ام و های کارخانهی کالینینگراد است؟ پاسخ این است که هیچکس! وکیل روسی از آوتوتور به خاطر عدم پذیرش مسئولیت شکایت کرده اما سورپرایز بزرگ اینکه دادگاه طرف آوتوتور را گرفته است.
مشکلات کیفیتی آوتوتور جدید نیستند. این کارخانه که در سال 1996 تأسیس شده یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خودرو در دنیاست. این سایت نهتنها به تولید بی ام و مشغول است بلکه چندین محصول شورولت و کیا را نیز تولید میکند. مؤسسان آوتوتور عموماً جزو مقامات رده بالای شوروی سابق هستند. این سایت در ابتدا تنها سری 5 و 7 را تولید میکرد اما در سال 2003 نسل E46 سری 3 نیز به خط تولید اضافه شد و حالا نمونههای جدید آن نیز تولید میشوند.
چندین سال بود که شایعاتی دربارهی کیفیت ساخت محصولات این کارخانه به گوش میرسید اما تاکنون اجازهی انجام بازرسیهای جدی داده نشده است. مالکان بی ام و دربارهی مشکلات مربوط به پیشرانه، فرمان هیدرولیک، سیستم اگزوز و برخی موارد دیگر شکایاتی داشتهاند.
در همین اثنا آوتوتور به دنبال تأسیس کارخانهی جدید در سال 2020 برای تولید محصولات بی ام و، هیوندای و کیاست. ظرفیت کلی این کارخانه بنا به گفتهی مدیر ارشد آوتوتور برابر با 50 هزار دستگاه در سال خواهد بود.
انتهای پیام/