به گزارش «خودروشناس»، در سالهای گذشته دو شرکت بزرگ سایپا و ایرانخودرو هم به واردات یا مونتاژ خودروهای چینی پرداختند و حتی در برخی موارد مثل هایما توانستند تا اندازهای بازار را راضی کنند. با این حال همه تجربیات آنها هم موفقیتآمیز نبود. برای مثال زوتی 300 نام یک خودروی چینی است که سایپا از 2015 آن را وارد و سپس مونتاژ کرد. خودروی مهجوری که نه هزینه زیادی صرف تبلیغات آن شده و نه بین مردم شناخته شده است. اگرچه طراحی اولیه زوتی متعلق به تویوتا و موتور آن ساخت میتسوبیشی است اما درمورد آن از سوی برخی از مالکان شکایتهایی وجود داشته است.
ویژگیهای منفی آریو
وزن اریو از بسیاری از خودروهای رقیب سنگینتر است. برای مثال این خودرو از 2۰6 صندوقدار و 207، 200 کیلو یا از پرشیا 100 کیلوگرم وزن بیشتری دارد اما در مقایسه موتور اریو اتوماتیک تنها 100 لیتر از آنها بیشتر است. در عین حال اریو دندهای از ظرفیت مشابهی با آنها برخوردار است. اریو اتوماتیک و دندهای از نظر وزن شبیه به خودروهای شاسی بلند مثل امویام 550 یا جک j5 هستند اما اگر از نظر پیشرانه آنها را مقایسه کنیم میبینیم اموی ام و جک برای این خودروهای سنگینوزن حداقل موتوری 1.8 لیتری یا دو لیتر نصب کرده. برای همین هم طبیعی است که عملکرد پیشرانه آریو برای این وزن مناسب نباشد.
اریو اتومات مشکلات دیگری هم در گیربکس خود دارد؛ مشکلی که در بین خودروهای چینی کمیاب نیست. مثلا گیربکس آن گاهی از عملکرد هماهنگ خود خارج میشود و صدای تقه از آن به گوش میرسد. با این حال این چیزی نیست که خیلی از طرفداران اتومات را ناامید کند و بیشتر رانندههای خودروهای اتوماتیک چینی با آن کنار آمدهاند.
یکی دیگر از ویژگیهای ناامیدکننده این خودرو فروش دشوار مدل دستدوم آن است. بیشتر خودروهای چینی ارزش خود را هنگام فروش به اندازه چشمگیری از دست میدهند. از سوی دیگر از میزان مشتریهایشان تا اندازه زیادی کاسته میشود. کمیاب شدن مشتری اگرچه بین همه چینیها تجربه مشتری بوده اما در اریو با این تبلیغات ناکافی به نظر سختتر هم میرسد.
رانندگی بر روی یک چینی ناشناخته دردسرهای دیگری هم دارد. برای مثال هنگام تعویض قطعات کار برای راننده بسیار دشوار میشود. طوری که ممکن است تا ماهها معطل آمدن گلگیر، سپر یا قطعات دیگر بمانید. از سوی دیگر قیمت قطعات و لوازم یدکی این خودرو مانند همه چینیها بسیار بالا است. ضمن اینکه با تحریم آمریکا ممکن است زوتی هم ایران را تحریم کرده و دیگر پیدا کردن لوازم آن کار سختتری شود؛ چراکه اخیرا خبرهایی مبنی بر بازگشایی دفتر این خودروساز در آمریکا شنیده شده است.
برخی دیگر از منتقدان ویژگی ناامیدکننده دیگر خرید اریو را مونتاژ ضعیف و درنتیجه سر و صدای داخل خودرو عنوان کردهاند؛ با این حال بسیاری از مالکان شکایتی درمورد سر و صدای خودرو به کابین نداشتند. چرا که با بودجه 90 تا 100 میلیون تومانی به جای اریو نمیتوان سوار خودروی دیگری بدون سر و صدا شد. نگرانی بابت خرید این خودروی چینی را نباید هیچگاه به دل راه دهیم چراکه هر زمان سایت دیوار را باز کنیم شاهد چندین آگهی برای خرید و فروش آریو دندهای یا اتومات خواهیم بود.
انتهای پیام/